De verjaardag van de dochter van André

Dit artikel wordt u aangeboden door Riders Vision

Over Riders Vision

Bent u ook voor file mijdend woonwerkverkeer en wenst u net als de landen om ons heen dat onze regering hier oog voor krijgt, onderteken de petitie.

Elektrische motoren, scooters, fietsen en steps. Wij brengen elektrisch rijden naar Nederland. Dat doen wij samen met onze pioniers.

Riders Vision
Parkzoom 24, 2922 CT
Krimpen aan den IJssel
Tel: 085 – 2010003
info@ridersvision.nl

Website: https://www.ridersvision.nl/

Laatst sprak ik de buurman, André, weer eens op de verjaardag van zijn dochter. André vroeg haar of zij nog steeds ‘s morgensvroeg last had van het starten en opwarmen van zijn motor.

Nee tuurlijk niet, zei zij met een lichte grinnik. Dat komt deze lente wel weer. Hij begon te glimlachen.

Even later hele verhalen tegen mijn man. Ik maakte daaruit op dat hij deze winterperiode gewoon op z’n motor naar zijn werk in Spijkenisse of Rotterdam rijdt.

Ik rijd tegenwoordig elektrisch, hoor ik ‘m enthousiast zeggen. Verstond ik dat nu goed? Geen geluid meer van de motor en de afstand is geen probleem, hoor ik hem verder zeggen. Pittige apparaten zijn het ook om het verhaal nog boeiender te maken.

Dus daarom die glimlach denk ik bij mijzelf. Geen geknetter bij het opwarmen van de motor in de ochtend en bij laat thuiskomen niet bij de hoek van de straat de motor al uitzetten, vervolgt hij gekscherend.

André is helemaal goed bezig met besparen, zo maak ik ook verder uit zijn verhaal op, want de eerder aan- geschafte zonnepanelen geven de elektriciteit voor die nieuwe motorfiets. Appeltje eitje dus. Immers, de baas betaalt hem nog wel die 19 cent per kilometer laat ie weten. Daar is je winst!

Hoe hij tot die aanschaf van die mooie elektrische motor is gekomen, wil André ook nog wel even kwijt. Een collega van hem mocht een jaar geleden mee naar Parijs. Daar werd de jaarlijkse nachtrit, die startte vanaf 4:00 uur, gehouden met elektrische motoren en scooters. Vanuit heel Europa kwamen mensen naar Parijs voor de uren durende rit.

Begonnen in het donker en dan ge- nieten van de opkomende zon. André zelf mocht eerst rijden op een naked bike model en daarna op een off the road type. Diep onder de indruk bleek al direct. Wat een power; geen versnellingen en soepeltjes door de nauwe straatjes, met meer dan vijftig elektrisch aangedreven tweewielers, omhoog en niemand werd wakker.

Echt gek. Daarna met gemak een hogere snelheid in de hoofdstraten van Parijs of was het nu al bij Versailles? Meest vreemde vond ie wel dat al rijdend de actieradius niet afnam maar juist toenam!

Regeneratie heet dat oftewel door af te remmen of heuvels af te rijden, komt er stroom terug in de batterij. Nou bleek het ook wel een erg zonnige dag, dat zat mee en het was ook zijn eerste ervaring met elektrisch rijden. Dat maakte de pret dan ook des te groter.

Maar inmiddels is André verslaafd en niet zo maar. Nee André gaat vol elektrisch. Toch best wel iets om zelf ook over na te denken. Waarom nog dat enorme geluid? Alles wordt stiller en dan lijken, sterker nog het is gewoon zo, dat die grote motoren juist veel meer geluid maken dan je je ooit beseft. Af en toe best irritant zoals ik vaak merkte als de buurman weer eens vroeg weg moest of pas laat thuis kwam. En blijkbaar is het plezier van het motorrijden nog even groot. Niet dat ik die windmolens nou mooi vind, maar dat elektrisch rijden is misschien ook wel iets voor mij. Kijk, ik heb geen motorrijbewijs maar een elektrische scooter is wel een optie. Overigens, Eline, de vrouw van André, gaat nu van ’t voorjaar wel starten met lessen voor haar motorrijbewijs. Volgens haar is elektrisch lessen zelfs goedkoper. Laat ik het nog maar even houden bij een scooter, dan de zonnepanelen en daarna de led verlichting, wat let je, zo mijmer ik verder…..